Cel projektu

Wzmocnienie uczelni Akademia WIT w Warszawie w obszarze kształcenia osób dorosłych, poprzez opracowanie 17 programów szkoleń wraz z podniesieniem kompetencji przez minimum 80% z 2000 osób dorosłych (w tym 1100 kobiet) uczestniczących w szkoleniach tematycznie dopasowanych do potrzeb rynku pracy, w okresie 08.2024-01.2027.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Dostosowanie do potrzeb pracodawców i rynku pracy oferty szkoleniowej uczelni, poprzez
    opracowanie 17 programów szkoleń (w tym oczekiwanych efektów kształcenia oraz sposobu ich
    weryfikacji – walidacja kompetencji).
  • Podniesienie świadomości osób dorosłych w wieku 18-64 lata w zakresie idei kształcenia przez
    całe życie.
  • Podniesienie kompetencji przez minimum 80% uczestników/czek projektu i dostosowanie
    kompetencji do oczekiwań pracodawców (w tym: przekwalifikowanie (reskilling) i/lub wypełnianie luk
    w umiejętnościach (skills gap)).

Projekt dotyczy rozwoju oferty uczelni WIT w zakresie uczenia się dorosłych poprzez następujące działania/zadania mające na celu dostosowanie kompetencji osób dorosłych do potrzeb i oczekiwań pracodawców i rynku pracy:

  • ZADANIE 1. Opracowanie programów szkoleń prowadzących do podniesienia kompetencji
  • ZADANIE 2. Realizacja szkoleń pilotażowych prowadzących do podniesienia kompetencji
  • ZADANIE 3. Realizacja szkoleń prowadzących do podniesienia kompetencji

Katalog kompetencji, przewidzianych do uzyskania/podniesienia w niniejszym projekcie, wynika z diagnozy (Diagnoza potrzeb szkoleniowych u obecnych i przyszłych pracowników w celu dostosowania kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych do potrzeb i oczekiwań pracodawców, https://cdk.wit.edu.pl/badanie-potrzeb), przeprowadzonej przez Wnioskodawcę oraz z aktualnych dostępnych analiz/strategii/opracowań dotyczących luk kompetencyjnych w odniesieniu do potrzeb rynku pracy i gospodarki.

Z przeprowadzonej diagnozy jednoznacznie wynika, iż współczesna gospodarka coraz bardziej stawia nacisk na transformację cyfrową i zrównoważony rozwój, dlatego kompetencje osób dorosłych związane z tymi obszarami są kluczowe dla przyszłości rynku pracy. Aktualne trendy i wyniki badań wskazują na potrzebę elastycznego podejścia do pracy i nauki, kształcenia ustawicznego, połączenia teorii z praktyką oraz posiadania kompetencji cyfrowych, aby być konkurencyjnym na rynku pracy.

Diagnozą został objęty m.in. bardzo szybko rozwijający się w Polsce sektor opakowań, który jest wyjątkowo odporny na aktualne kryzysy, związane m.in. z wojną w Ukrainie oraz wzrostami kosztów surowca, opłat za energię, gazu czy cen makulatury. Dynamiczny rozwój e-commerce napędza rynek opakowań, a zrównoważony rozwój i ekologia zyskują na znaczeniu w produkcji opakowań. Według różnych szacunków europejski rynek opakowań kartonowych jest wart ponad 10,5 mld dol.
Polskie firmy z tego sektora należą do najprężniej rozwijających się w Europie, dostarczając swoje produkty do wielu krajów. Wartość polskiego rynku opakowań kartonowych szacowana jest na ponad 800 mln dol. Tempo wzrostu produkcji opakowań na poziomie 8-9 proc. rocznie, plasuje branżę wśród najbardziej dynamicznych gałęzi polskiego przetwórstwa. Jednym z głównych problemów branży jest niedobór pracowników posiadających kompetencje przyszłości dot. transformacji cyfrowej, a jednym z głównych problemów osób dorosłych, chcących pracować m.in. w sektorze opakowań jest brak tychże kompetencji. Działania projektowe będą odpowiedzią na oba te problemy.